15/2 - TISDAG

Kom precis hem från min barnmorska. En väldigt gullig kvinna som jag verkligen trivs med.
Vi gjorde dom vanliga testerna, vilket är att kolla blodtryck, mäta hur stor min livmoder är (SF-mått), samt att lyssna på hjärtljuden.

Mitt sf mått är nu ca 35-36cm, vilket innebär att den vuxit 2cm sedan förra besöket. Min livmoder har igenomsnitt vuxit 1cm/vecka, sedan vi började mäta...kommer inte ihåg vilken vecka...


Mitt blodtryck var alldeles perfekt, jag har haft lågt tryck vid ett tillfälle, men annars har alla mätningar varit perfekta. Vilket är skönt, för när man väntar tvillingar, så får man lättare havandeskapsförgitning. Detta visar sig bland annat i att man har för högt blodtryck. Men det har jag aldrig haft :)

Det var lite komplicerat med hjärtljuden idag. Dom rörde sig väldigt mycket under mätningen. Tvilling2 hade normal hjärtaktivitet, men när vi skulle lyssna på Tvilling1, så var hennes hjärtljud uppe i över 180slag/minut!! (Det har tidigare legat på 140-150slag/minut.) Barnmorskan var inte riktigt nöjd över detta, så jag fick ställa mig upp och göra mätningen ståendes. Då skönk det omedelbard ner till ca 150. Vi pustade ut båda två, allt var bra. Barnmorskan sa att det oftast blir såhär i slutet, just för att man ligger på rygg, och för att dom rör på sig så mycket. När vi själva rör på oss, eller springer så stiger ju vårt hjärtljud, samma är det för bebbarna!

Nu framöver så ska jag/vi på besök hos barnmorskan varje vecka, samt ultraljudsundersökningar en gång per vecka. :) Känns att det börjar närma sig.


Imorgon kl 8, ska vi befinna oss på Karolinska i Solna. Nu ska vi äntligen få kika på våra prinsessor igen. Hoppas på att dom vuxit till sig! Imorgon har vi gått 35 fulla veckor. :)

 

 

Våra älsklingar endast 17veckor gamla! :)
Puss på er!
Mamma och Pappa längtar massor efter er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0